Jenis-jenis emosi manusia :-
Punca-punca stress :-
2.1 Konsep kendiri dan status
Dalam arus pembangunan pendidikan
abad 21 ini , bidang keguruan merupakan antara kerjaya yang dikatakan mempunyai tekanan yang tinggi
terhadap diri. Ramai beranggapan bahawa bidang keguruan merupakan bidang yang
mudah dan memiliki cuti yang panjang berbanding kerjaya yang lain, pada
peringkat awal mereka menerpa bidang pekerjaan. Namun realitinya apabila mereka
memasuki bidang keguruan perkara yang berlaku adalah sebaliknya. Cuti guru yang
panjang , sebenarnya bukanlah cuti sebenar, kerana dalam masa cuti guru-guru
juga diarahkan menyelesaikan tugasan yang tertunggak dan merancang plan
pembangunan pendidikan sekolah untuk sesi berikutnya. Tanggungjawab ini digalas
oleh guru secara paksa rela. Memandangkan perancangan untuk bersama keluarga
telah diisi dengan tugasan di sekolah. Situasi ini menyebabkan golongan guru
menghadapi tekanan. Hakikatnya guru merupakan insane yang perlu sentiasa ikhlas
dan sanggup berkorban apa sahaja untuk memartabatkan dunia pendidikan setanding
dengan pembangunan Negara bangsa.
2.2 Mengawal disiplin sekolah
Sebagai
seorang guru peranannya bukan sahaja sebagai pengurus proses pengajaran dan
pembelajaran dalam bilik darjah. Ianya merangkumi pembentukan kendiri ,
kognitif dan efektif murid. Sebagai manusia biasa ada kalanya guru dapat
menerima tingkah laku dan disiplin murid dengan seadanya, sebagai invidividu
yang sedang rancak menikmati perubahan diri dan persekitarannya . Ini kerana
murid mengalami unjuran proses kematangan. Terkadang disiplin yang dizahirkan
dalam dirinya secara tidak terancang boleh menyebabkan emosi guru terganggu dan
mengalami stress yang negetif. Kekangan peranan seperti inilah menyebabkan guru
merasakan bahawa terlalu banyak situasi yang perlu dihadapi dan diselesaikan
dalam pada masa yang sama dengan pelaksanaan pembelajaran murid.
Situasi
ini juga lebih memberi stress kepada guru-guru disilpin khususnya yang perlu
membahagikan masa dan bekerja sama dengan pihak pengurusan sekolah unit Hal
Ehwal Murid dalam mendisiplinkan diri murid agar tidak menimbulkan sebarang isu
negative di kawasan sekolah seperti peras ugut, pergaduhan, masalah ponteng dan
sebagainya. Arahan Kementerian Pelajaran Malaysia yang meminta kehadiran murid
ke sekolah mencapai 90% juga melibatkan disiplin kehadiran murid yang
menyebabkan guru rasa strees kerana ketidakhadiran murid menyebabkan guru kelas
terpaksa memberi alasan dan tunjuk sebab kepada pihak pentadbir. Bagi guru yang
menganggap situasi ini sebagai lumrah kendiri murid yang dipengaruhi oleh
persekitaran mereka ianya situasi normal dan dapat dihadapi dengan tenang.
2.3
Tekanan dan beban kerja.
Berdasarkan hasrat Kementerian
Pelajaran Malaysia dalam sistem pendidikan abad 21 ini. Guru-guru disaran untuk
mengamalkan budaya kerja cemerlang dengan garis panduan pendidikan alaf 21.
Sukatan pelajaran yang berubah kandungannya seperti kandungan sukatan
pendidikan pendidikan Jasmani, Sejarah bagi murid sekolah rendah di tahap 2.
Menyebabkan guru-guru perlu merungkai semula segala topik-topik dalam isi
kandungan sukatan sebagai persediaan guru menghadapi pengajaran dan
pembelajaran bersama murid di dalam bilik darjah.
Selain tugasan penyampaian
pembelajaran murid , guru juga perlu menyediakan senarai nama murid ,
melengkapkan polia murid, melengkap kehadiran, rekod kebersihan dan keceriaan
kelas. Mewujudkan situasi pembelajaran yang kondusif , selamat dan selesa agar
murid rasa seronok untuk hadir dan menjalani proses persekolahan. Penyediaan
borang-borang peribadi murid, kad kesihatan murid. Walaupun tugasan ini
diagihkan secukupnya antara semua guru di sekolah. Namun hakikatnya hari ini
kerja-kerja teknikal dan perkeranian ini amat memberi impak yang besar kepada jiwa
dan tingkah laku guru yang boleh menyebabkan guru rasa strees dan terganggu
urusan atau perjalanan kehidupan sehariannya.
2.4 Sikap buruk murid.
Era
pembanguna dunia global hari ini memberikan impak besar kepada sikap dan
personaliti murid dimana murid mudah terdedah dengan pelbagai sikap dan tingkah
laku yang negatif. Sikap dan personality ini bukan sahaja datangnya daripada
pengaruh rakan sebaya malah pengaruh persekitaran dan media masa. Faktor ibu
bapa yang meletakkan tanggungjawab guru untuk membentuk dan membimbing
anak-anak mereka merupakan komponen stress
guru sering terganggu. Sikap dan kendiri murid bergantung kepada
pembentukan peribadi yang dihasilkan di sekolah. Sedangkan peratus masa murid
di sekolah adalah lebih sedikit berbanding dengan peratus murid di sekolah.
Hari ini kebanyakkan murid lebih
menumpukan kepada pencapaian dalam pendidikan berbanding pembentukan sahsiah
yang sempurna. Ramai murid yang berjaya tetapi tidak mempunyai sikap dan
keperibadian yang unggul. Tidak menghormati guru, kerja sekolah tidak siap,
menconteng dinding dan peralatan bilik darjah. Sikap inilah menyebabkan
kemerosotan ahlak murid yang menyebabkan para guru terus dibebani dengan
tunggakan kerja sebagai kaunselor kepada murid yang bermasalah ini. Selain
bimbingan kendiri dalam bilik darjah guru perlu menambahkan program sampingan
sekolah dengan mengadakan program motivasi sebagai satu program Bina Insan
Sekolah. Biarpun sebilangan guru akur dan redha dengan gangguan ini namun
secara tidak langsung ianya memberi impak kepada perkembangan pembangunan
profesion keguruannya.
2.5 Konflik peranan tidak jelas.
Era
pendidikan abad 21 ini terlalu banyak tanggungjawab yang perlu digalas oleh
insan guru. Berdasarkan Pelan Pembangunan Pendidikan Negara 2013 hingga 2025
guru disaran melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran berbentuk
pembinaan model insan cemerlang. Hari ini institusi pendidikan seprti sekolah
menuntut para guru bertindak sebagai suri teladan manakala anggota lain
menzahirkan kod mereka dalam setiap tindakan mereka.kepelbagaian peranan dan
tugasan guru ini sering mengelirukan kefahaman dan amalan keguruan dikalangan
insan guru. Dalam program program kementerian Pendidikan Malaysia di bawah
program NKRA dimana program LINUS merupakan salah satu program yang dilaksankan
diperingkat sekolah rendah tahap satu yang bermatlamatkan murid tahun satu
hingga tahun tiga mesti telah menguasai kemahiran membaca sebelum melangkau ke
tahap dua iaitu tahun empat. Sedangkan memang sisitem pendidikan Negara telah
ada satu program pembangunan pendidikan yang dikenali sebagai program pemulihan
khas yang menjadi teras kepada pelan pembangunan pendidikan, pertindanan
penggunaan modul, pelaksaan kepada murid dan program-program sampingan yang
dilaksanakan menjadi sebilangann guru rasa keliru dan stress. Biarpun situasi
ini berlaku sebagai murabbi para guru yang memiliki intergriti yang unggul
meneruskan khidmat bantu mereka kea rah kecemerlangan individu pelajar dan
memartabatkan sistem pendidikan hari ini.
Memandangkan
dalam tempuh yang sama para guru juga disaran membudayakan elemen integrity dan
etika secara aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran sebagai satu usaha
membina serta memelihara generasi masa depan yang berilmu dan berpekerti mulia.
Hal ini dikukuhkan lagi dengan saranan Timbalan
Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (Operasi Pendidikan), Datuk Sufa'at Tumin
berkata, pembudayaan integriti adalah satu proses berterusan yang turut
melibatkan peranan pelbagai institusi masyarakat seperti keluarga, institusi
pendidikan dan media massa yang kini semakin terhakis. "Penerapan integriti ini selaras dengan aspirasi
Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025 agar setiap murid dipersiap untuk berani
menghadapi cabaran dan menegakkan keadilan serta menyelesaikan konflik,"
jelasnya. Itulah guru.
2.6 Tekanan
ibu bapa/penjaga.
Ibu bapa dan penjaga murid hari ini
merupakan ibu bapa yang sibuk memberi penumpuan kepada kerjaya mereka . Budaya
melebihkan kerja daripada tanggungjawab mendidik dan membimbing anak-anak ke
arah pembangunan model insan cemerlang. Ekoran tekanan dan keperluan hidup yang
mencabar ini para ibu bapa juga mengalami kekangan waktu dan kewajipan dalam
melahirkan generasi yang gemilang. Terdapat sebilangan ibu bapa dan penjaga
yang seratus peratus menyerahkan peningkatan sahsiah dan akademik kepada pihak
guru dan sekolah. Melalui peranan yang digalas oleh PIBG sekolah ramai ibu bapa
yang sering mendesak pihak sekolah dan guru-guru khususnya bagi anak-anak
mereka yang bakal menduduki peperiksaan penting seperti Penilaian Sekolah
Rendah (UPSR). Kegagalan murid bermaksud kegagalan pihak sekolah dan guru dalam
mencapai apa yang ditargetkan oleh ibu bapa. Hal ini banyak berlaku terutama
dikalangan ibu bapa kluster , yang memandang kejayaan anak-anak mereka
merupakan saingan hebat kepada murid lain. Sikap dan pandangan ibu bapa ini
amat memberi kesan kepada stress guru dengan mewujudkan pelbagai program dan
melaksanakan pelan pembangunan sekolah agar pencapaian akademik dan sahsiah
murid dapat setangani dengan seiring.
2.7 Pentadbir , pengurusan dan
organisasi.
Organisasi
pendididkan sekolah merupakan satu organisasi yang lazimnya bermatlamatkan
kecemerlangan sekolah . Kecemerlangan sekolah berasakan kepada visi dan misi
yang zahirkan oleh para guru di sesebuah sekolah. Organisasi merupakan
penyumbang paling besar stress dikalangan guru. Pentadbir akan memberi tempoh
masa kerja yang singkat kepada guru untuk melihat matlamat dan keperluan
sekolah tercapai. Tugasan yang diberi kepada para guru adalah berterusan secara
kronik. Malah sebilangan guru tidak ada pengalaman dalam pengurusan program
pendidikan sekolah seperti pengurusan Pusat Sumber Sekolah, yang merangkumi ,
projek Nilam, Pendidikan abad 21, pengurusan ICT sekolah, makmal bahasa,
pengurusan bilik-biluk khas sekolah seperti bilik muzik, bilik seni, bilik
sukan, makmal sains, bilik kemahiran hidup, bilik SAL, bilik pemulihan khas ,
prasekolah dan pelbagai lagi ruang-ruang pembelajaran yang perlu diurustadbir
oleh guru bagi memenuhi keperluan dan kehendak pembelajaran murid.
Tugasan yang terlalu kualitatif dan
kuantitatif ini juga bagi memenuhi
perubahan dasar dan program pendidikan yang drastik. Kesemua faktor ini secara
umumnya terus berlaku dalam profesion keguruan dan telah menambah beban dan
stress guru. Dipetik daripada Arkib Utusan Online bertarikh 18 Mei 2009.
Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP). Hashim Anang,
menegaskan dalan kenyataannya bertajuk “Beban guru boleh membawa tekanan
perasaan guru. Peningkatan bebanan tugas guru
tugas menyebabkan ramai guru mengalami tekanan perasaan. Hal ini timbul
kerana sekolah sering berfokus kepada segelintir intividu dalam memberi arahan
tugasan harian, mingguan dan tahunan.
2.8.
Murid tidak bermotivasi.
Perkembangan
dan kemajuan kognitif dan efektif disama antara seorang murid dengan murid yang lain adalah tidak sama. Terdapat
sejumlah murid yang kurang bermotivasi untuk melaksanakan tugasan yang diberi
oleh guru . Murid-murid ini tidak punya matlamat dan komitmen yang tinggi dalam
pencapaian pendidikan mereka. Kerja yang dihasilkan murid tidak memenuhi
kreatiria yang dikehendaki oleh guru. Biarpun bimbingan demi bimbingan yang
diberikan kepada murid namun hasilnya masih pada tahap kurang memuaskan.
Kesannya pencapainya menjejaskan prestasi sekolah. Contoh dalam kerja
projrk sains, sejarah , kemahiran hidup
dan sebagainya. Situasi murid yang lemah dan mundur dalam pelajaran juga sering
dihadapi oleh guru khususnya murid pemulihan atau murid yang belajar dikelas
terakhir. Ini memberi impak yang besar kepada stress guru untuk membuat
strategi, kaedah dan teknik yang berlainan dengan murid yang sealiran atau
seusianya.
2.9
Punca Interpersonal.
Keperibadian
dan persoliti guru tidak sama antara individu, ada golongan guru yang mempunyai
hubungan positif sesama rakan sekerja, bertukar pendapat dalam pengurusan bilik
darjah, menyelesaikan masalah secara berpasukan dan mempunyai motivasi diri
yang unggu. Namun terdapat juga guru yang stress kerana interpersonal kendiri
yang tidak seimbang. Sering rasa tersisih, rasa tidak berkemampuan menggalas
tugas. Pendapat ini dikukuhkan oleh Azizi Yahya (2007) dimana terdapat golongan
guru yang stress kerana kendiri yang negatif ini. Malah dibebani juga dengan
sikap guru yang memandang rendah terhadap rakan sekerja tidak mempunyai potensi
budaya kerja cemerlang. Penyisihan komunikasi dan persahabatan terus berlaku
sehingga kadang kala berlakunya campur tangan daripada pihak sekolah bagi
mengikis situasi ini berlaku dikalangan guru dan semua warga kerja sekolah
dapat melaksanakan tanggungjawab dengan rasa tenang dan bersemangat.
2.10 Persekitaran kerja tidak
kondusif.
Guru
dan profesion keguruan bermatlamatkan melahirkan generasi yang berimu dan
beramal. Persekitaran budaya kerja dan tempat kerja itu sendiri yang tidak
kondusif juga menyumbang kepada punca stress guru. Guru tidak diberi peluang
untuk berada dalam suasana kerja yang selesa, ruang pembelajaran yang sempit
kerana bilangan murid yang terlalu ramai sehingga mencecah empat puluh orang
dalam satu kelas. Kelengkapan kelas yang tidak disediakan oleh pihak sekolah.
Pengudaraan bilik guru yang tidak diselenggarakan dengan baik dan terancang.
Kemudahan ICT yang terbatas menyebabkan para guru rasa sukar untuk melaksanakan
tugasannya dengan sempurna.
saya sokong artikel ini 100%....xada satu pon yg xbetul..semuanya betul....tmbh2 perenggan akhir sekqli tuh...sob3..syabas dan tahniah atas keprihatinan cikgu menulis artikel ini...
ReplyDelete